Latvijas iedzīvotājus no palīdzības sniegšanas svešiniekiem visbiežāk attur bailes tikt apkrāptiem vai izmantotiem, liecina Rimi un jauniešu motivācijas programmas MOT Latvija īstenotās kampaņas Drosme rūpēties ietvaros veiktā aptauja*. Šī iemesla dēļ vairākums aptaujāto būtu gatavi palīdzēt svešiniekam veikalā, bet vēlētos to darīt ar skaidru mērķi – vairāk nekā trešdaļa jeb 36 % iedzīvotāju izvēlētos apmaksāt pirkumu pie kases, lai pārliecinātos, ka palīdzība tiek izmantota paredzētajam mērķim. Tikai 25 % būtu gatavi nekavējoties iedot vienu eiro, kā spontānu līdzjūtības žestu, bet 10 % šādā situācijā palīdzību atteiktu.
Lielākais šķērslis palīdzības sniegšanai ir bailes tikt maldinātam – to minējuši 55 % aptaujāto. Otrs būtiskākais iemesls ir finansiālās iespējas, īpaši jauniešu vidū, kur trešdaļa atzīst, ka ierobežoti resursi viņus attur no biežākas palīdzības. Tikai 4 % cilvēku uzskata, ka palīdzības sniegšana svešiniekiem nav viņu pienākums, kas apliecina, ka Latvijas sabiedrībā valda vēlme rūpēties, taču to nereti ierobežo objektīvi šķēršļi.
Piesardzīgāka attieksme vairāk raksturīga cilvēkiem vecumā no 40 līdz 74 gadiem, kamēr jaunieši biežāk reaģē spontāni un empātiski. Īpaši aktīvi palīdzības sniedzēji ir 18–29 gadus veci jaunieši. Turpretim cilvēki gados palīdz retāk un parasti izvēlas to darīt uzmanīgāk. Aptaujas dati liecina, ka tikai 22 % jauniešu pēdējā gada laikā nav snieguši nekādu palīdzību svešiniekam, kas ir zemākais rādītājs starp visām vecuma grupām. Savukārt 60–74 gadus veco respondentu vidū gandrīz puse jeb 43 % atzīst, ka nav snieguši palīdzību.
“Darbs ar jauniešiem rāda, ka viņi ir sabiedrības dzinējspēks – drosmīgi, empātiski un gatavi rīkoties. Aptaujas dati atklāj, ka jaunieši biežāk sniedz tūlītēju palīdzību svešiniekiem, kas liecina par viņu spēcīgo motivāciju rūpēties par citiem. Pieaugot vecumam, cilvēki kļūst piesardzīgāki – ne vienaldzības, bet gan iepriekšējās pieredzes dēļ vai no vēlmes būt drošiem par savu rīcību. Šo barjeru pārvarēšanai būtiski ir veicināt savstarpēju uzticēšanos, tāpēc īpaši priecājamies par sadarbību ar Rimi, kas ļauj MOT un mūsu idejām sasniegt plašāku sabiedrību un iedvesmot ikvienu būt drosmīgam un rūpēties par citiem,” uzsver Ruta Masaļska, MOT Latvija vadītāja.
"Lai jaunieši un arī sabiedrība augtu stipra, nepieciešama uzticēšanās – kas arī ir viens no Rimi un MOT Latvija stūrakmeņiem. Redzam, ka jaunieši biežāk nekā citas vecuma grupas sniedz palīdzību līdzcilvēkiem un bieži vien dara to neapdomājoties un negaidot neko pretī. Esam gandarīti, ka kopā ar MOT un mūsu klientiem varēsim palīdzēt arī pašiem jauniešiem – nodrošināt iespēju saņemt zinošu mentoru atbalstu, satikt līdzīgi domājošus jauniešus un droši uzsākt savu ceļu pretī pieaugušo dzīvei," uzsver Everita Bičkova, Rimi Latvia ārējās komunikācijas vadītāja.
Ikviens ir aicināts atbalstīt MOT Latvija programmu ar ziedojumiem no 25. septembra līdz 19. novembrim. Ziedot iespējams Rimi veikalu ziedojumu kastītēs, novirzot uzkrātos Mans Rimi naudas līdzekļus, kā arī
iegādājoties Cido produktus Rimi veikalos – no katra pārdotā akcijas produkta MOT atbalstam tiks ziedoti 0,02 EUR.
MOT Latvija darbojas kopš 2016. gada, iedvesmojot tūkstošiem jauniešu būt drosmīgiem rūpēties – par sevi, citiem un savu nākotni.
*Aptauju 2025. gada jūlijā veica pētījumu centrs Norstat, aptaujājot 1005 visas Latvijas pastāvīgos iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
